Tuesday, July 30, 2013

Mengenal Puncak Kinabalu Kalimantan

To PLH Indonesia 
Puncak Kinabalu, Atapnya Pulau Kalimantan. Gunung Kinabalu terletak di Sabah, Malaysia, dengan ketinggian 4,095 Mdpl. Gunung ini merupakan gunung kelima tertinggi di Asia Tenggara. Gunung Kinabalu terdiri atas empat kawasan, yaitu hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan hutan Ericaceous atau hutan gunung.

www.belantaraindonesia.org

Gunung Kinabalu merupakan lambang kebesaran penduduk yang tinggal di Sabah. Penduduk Sabah menganggap Gunung Kinabalu dapat memberikan semangat juang dan persatuan mereka.

Gunung Kinabalu banyak menyimpan cerita dan kisah misteri. Menurut kepercayaan masyarakatKadazan SabahGunung Kinabalu merupakan tempat bersemedinya jiwa mereka setelah meninggal dunia.

Gunung Kinabalu dihidupi oleh hutan pohon pinus yang asri, dan merupakan salah satu situs biologi terpenting di dunia. Di gunung ini juga terdapat bunga Rafflesia Arnoldi yang terkenal serta spesies Orangutan Kalimantan yang langka. Gunung ini sudah mendapat status sebagaiSitus Warisan Dunia UNESCO.

www.belantaraindonesia.org

Gunung Kinabalu terletak di sebelah utara pulau Kalimantan, tepatnya di Taman Nasional Kinabalu, Sabah, Malaysia. Taman ini berjarak 90 km dari kota Kinabalu,dapat ditempuh dengan menggunakan minibus jurusan Kinabalu – Ranau turun di Taman Nasional Kinabalu.

Dijuluki sebagai "Puncak Borneo", Kinabalu merupakan gunung yang menjulang di atas dataran pantai barat laut Sabah dan berada di antara dua gunung "pengawal" yang mengapit, yakni Tambuyukon ( 2.576 meter ) dan Trus Madi ( 2.597 meter ).

www.belantaraindonesia.org

Menurut penelitian, Kinabalu merupakan "gunung non - api" termuda di dunia yang telah terbentuk penuh. Gunung ini merupakan hasil intrusi granit yang terbentuk 15 juta tahun lalu oleh suatu bola raksasa yang mengeras dari batuan meleleh ( pluton ) yang tertekan di bawah batuan endapan kala Jajaran Croker. Oleh gerakan - gerakan tektonik sejuta tahun lalu,pluton tersebut kemudian terdesak ke atas guna menyusun badan gunung.

www.belantaraindonesia.org

Gunung Kinabalu terbentuk dari tumbukan litosfera Laut China Selatan dan litosfera yang membentuk Pulau Kalimantan. Litosfera adalah bagian paling atas permukaan kerak Bumi. Dalam tumbukan itu, litosfera Laut Cina Selatan semakin tenggelam ke bawah permukaan Bumi dan memberi tekanan kepada litosfera yang membentuk Pulau Kalimantan.

Tekanan itu mendorong bongkahan Gunung Kinabalu yang terletak di bawah permukaan Bumi naik ke atas permukaan Bumi. Dorongan itu terus berlanjut sampai sekarang sehingga Gunung Kinabalu tumbuh setengah centimeter setiap tahunnya. Hal ini tentu tidak dapat dilihat dengan secara kasat mata.

www.belantaraindonesia.org

Tinggi Gunung Kinabalu dulu diduga lebih tinggi dari tinggi yang sekarang, yaitu antara 5 hingga 8 kilometer. Tetapi kikisan yang terjadi selama jutaan tahun, menyebabkan tinggiGunung Kinabalu sekarang hanya berkisar 4,094 Mdpl.

dari kami : http://www.belantaraindonesia.org/
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments
Item Reviewed: Mengenal Puncak Kinabalu Kalimantan Rating: 5 Reviewed By: Awaluddin Ahmad